koncentracia

Koncentrácia, prečo je dôležitá a ako ju trénovať?

V druhom článku z oblasti osobného rozvoja sa budem už venovať technike detailnejšie a tento krát sa pozrieme na koncentráciu. Myslím, že práve koncentrácia je základný kámeň, ktorý treba vybudovať ako prvý, aby si mal na čom ďalej stavať.

“Good performance is about the capacity to focus and concentrate.”
Betty Buckley

Koncentrácia je priamo zavislá od kognitívneho zdroja, ktorým tvoje telo oplýva. Pojem kognitívny zdroj som prvý krát spoznal v období, keď som čítal výbornú knihu Konec Prokrastinace od Petra Ludwig-a.

Čo je to kognitívny zdroj?

Kognitívny zdroj si môžeme predstaviť ako sval, ktorý keď je netrénovaný, tak zvládne veľmi málo, ale keď sval pravidelne trénujeme, cvičí sa nám ľahšie a zvládneme viac.

Presne tak funguje aj naša pozornosť a schopnosť sa koncentrovať.

Ak našu pozornosť alebo koncentráciu netrénujeme, nedokážeme sa dlho sústrediť na jednu činnosť, rýchlo vyčerpáme svoj kognitívny zdroj, unavíme ten sval a teda sme neefektívni, poprípade danú vec ani nevieme dokončiť včas, či vôbec.

Ako teda vieme trénovať túto schopnosť a ako načerpať kognitívny zdroj späť?

Ako trénovať koncentráciu?

Kaizen

Kaizen je japonská technika, ktorej podstatou je plné sústredenie sa na jednu vec/činnosť 60 sekúnd.

V praxi to znamená, že keď sa naozaj neviem na niečo sústrediť, pustím si na telefóne časovač a počas jednej minúty budem na 100 percent sústredený. A 60 sekúnd sa dokáže sústrediť každý jeden z nás, takže tu nie je byť priestor na výhovorky.

Ak to dokážete jednu minútu, smelo sa pustite do dvoch minút a tak ďalej.

Sú to malé kroky, ktoré spoľahlivo vedú priamo na veľkú horu.

Meditácia

O meditácii už počula určite väčšina z nás. Koncentrácia a meditácia idú spolu ruka v ruke.

Z môjho pohľadu registrujem, že meditáciu ľudia bagatelizujú, pokladajú ju za módny výstrelok, poprípade si myslia, že je to náboženský rituál ako modlenie. Áno, je pravda, že meditácia je silno spojená s Budhizmom, ale praktikovať ju vie každý aj bez sochy Budhu alebo prítomnosti v Nepále.

Napísal som o meditácii samostatný článok, kde nájdete všetky dôležité informácie a moje postrehy. Klikni tu pre zobrazenie článku.

Ovocie

Ako načerpať naspäť kognitívny zdroj

Veľmi dôležitá súčasť tréningu koncentrácie. Ak sa chceme dobre koncentrovať a túto schopnosť zlepšovať, potrebujeme vedieť načerpať náš kognitívny zdroj, teda silu sa koncentrovať.

Prechádzka alebo iná nie moc náročná fyzická aktivita

Každú hodinku plného sústredenie je dôležité dať mozgu trošku vydýchnuť, ísť sa prejsť, zavesiť sa na hrazdu, len tak chvíľku pozerať von oknom alebo si dať strečing, ktorý sa po každej hodine sedenia odporúča aj bez ohľadu koncentráciu.

Mne napríklad pomáha aj 10 minút meditácie a koncentrácia je späť.

Ovocie, zelenina, pohár vody

Dajte si trochu surovej zeleniny, alebo sladkého ovocia. Pre telo je to zdravé a Váš mozog to zásobí energiou, ktorú potrebuje.

Mne pomáhajú aj nepražené, nesolené mandle.

Nezabúdajte na pravidelný pitný režim. Ani motor v aute nevie fungovať bez pravidelného mazania.

Spánok

Keď to nejde, netlačte na pílu. Radšej to nechajte na ďalší deň a predídete tak vyhoreniu, ktoré Vás môže spomaliť, niekedy až úplne zastaviť na dlhú dobu.

Navyše kvalitný spánok je pre kvalitnú koncentráciu extrémne dôležitý.

Zuvacka a koncentracia

Čo pomáha koncentrovať sa mne?

Žuvačka

Výskumy dokázali, že žuvanie nám pomáha v sústredení sa na činnosť ktorú robíme. Za mňa môžem povedať, že to funguje naozaj výborne.

Hudba

Ak robíte mentálnu činnosť, ktorá vyžaduje sústredenie, odporúča sa počúvať hudbu v ktorej nie je spev, čiže je to iba hudba.

Naopak, ak robíte niečo v čom máte perfektný flow alebo manuálnu činnosť, pustite si hudbu, ktorá vás napĺňa energiou. Ak vám hudba prináša radosť, mozgu to chutí a pracuje lepšie.

Otočiť telefón displejom smerom nadol

Poprípade ho dať na úplne iné miesto v byte.

BONUS: Spotify playlist “Fearless motivation”

Keď výnimočne treba niečo dokončiť ASAP a môj kognitívny zdroj ide na výpary, prichádza čas na starý dobrý motivačný preslov, ktorý ma vie nakopnúť.

Značky:, , , , ,
Previous Post